Befektetői közlemények
A Magyar Telekom 2017. negyedik negyedéves eredményei
Budapest, 2018. február 21. 18:00
A Magyar Telekom (Reuters: MTEL.BU és Bloomberg: MTELEKOM HB), Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette 2017. negyedik negyedévre és egész évre vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.
Főbb pénzügyi mutatók:
Főbb stratégiai eredmények:
- A
Csoport szintű árbevétel növekedése folytatódott, az RI/IT, a készülékértékesítési
valamint a mobil adatforgalmi bevételek további növekedése következtében.
- A magyarországi bevételjavulás a kulcsfontosságú területeken elért ügyfélszám bővülésnek és egy előfizetőre jutó bevétel kedvező alakulásának köszönhető
- A magyarországi mobil ügyfélszám csökkenést a feltöltőkártyás ügyfelek kötelező regisztrációja okozta
- A macedón eredményekre kedvezőtlenül hatott a verseny további erősödése, mivel az árszint erózióját és az ügyfélszám bővülés lassulását eredményezte
- A bruttó fedezet tovább emelkedett az alacsonyabb profit tartalmú szolgáltatások súlyának növekedése ellenére
- A 2017. negyedik negyedévi EBITDA növekedés elsősorban az egyéb működési költségekben elért megtakarításokat tükrözi
- A bruttó fedezet javulása és a költséghatékonysági lépések kedvező hatása ellenére a 2017-es teljes évi EBITDA a 2016-os egyszeri profit fokozó tételek (az Infopark G épület és az Origo eladása) hiánya következtében csökkent
- A folytatódó tevékenységekből származó szabad cashflow 58,4 milliárd forintra nőtt az alacsonyabb kamatkifizetéseknek és Capex-nek köszönhetően § A nettó eladósodottsági mutató értéke 2017. év végén 34,8% volt.
Christopher Mattheisen vezérigazgató így nyilatkozott:
„2017-ben
a Magyar Telekom ismét erős teljesítményt mutatott fel. A 2017. első kilenc
hónapban csoportszinten elért bevételnövekedés folytatódott a negyedik
negyedévben is, teljes évet tekintve a bevételek 6%-kal nőttek. A 2016-ban
elért jelentős egyszeri profitot fokozó tételek nélkül is sikerült a 2016. évi
EBITDA szintet fenntartani, ami jó kiindulópont az előttünk álló évre.
Egyidejűleg, a korábban bejelentett publikus célkitűzéseinket túlteljesítettük
bevételek és EBITDA tekintetében is, az előbbi esetében 611 milliárd forintot
értünk el a kitűzött 580 milliárd forinttal szemben, míg az EBITDA 186 milliárd
forint lett a korábbi 182 milliárd forintos kitűzött célt meghaladva. A szabad
cashflow célunkat is túlteljesítettük 3 milliárd forinttal, és az évet 58
milliárd forint szabad cashflow-val zártuk, míg a CAPEX költésünk 87 milliárd
forint lett. Mindezek mellett az ügyfeleink igényeinek kielégítése és
termékkínálatunk folyamatos frissítése iránti változatlan elkötelezettségünk
eredményeként számos kulcsfontosságú területen (szerződéses mobil, TV és vezetékes
internet) megerősítettük piaci pozíciónkat.
A magyarországi
működést tekintve az év korábbi időszakában elindult kedvező folyamatok tovább
folytatódtak, mindhárom fő szolgáltatásunk tekintetében nőttek a bevételeink.
A mobil
szegmensben az adatszolgáltatások változatlanul jelentős szerepet játszottak a
bevételtermelésben, mivel mind a hazai mind a visitor adatforgalom emelkedett. A
mobil bevételek növekedését elősegítette a korlátlan adatforgalmat tartalmazó
csomagok és egy új mobil szolgáltatási portfolió bevezetése. Ezek sikeresnek
bizonyultak mind pénzügyileg mind ügyfélelégedettség szempontjából, hisz az év
során 700 000-nél is több ügyfelünk választotta ezen csomagok valamelyikét.
Ezen újdonságoknak, valamint feltöltőkártyás ügyfeleink előfizetéses csomagra
történő migrációját célzó erőfeszítéseinknek köszönhetően, magasabb lett az egy
előfizetőre jutó árbevétel az év során. A kötelező feltöltőkártyás
ügyfélregisztráció okozta kihívást is lehetőségként használtuk arra, hogy
felgyorsítsuk az ügyfelek feltöltőkártyásról szerződéses csomagra váltását.
A vezetékes
szegmensben a hálózat fejlesztésére és a szélessávú ajánlatok átstrukturálására
koncentráltunk annak érdekében, hogy javítsuk versenyképességünket. A 2017. év
jelentős mérföldköve volt, hogy Magyarországon elsőként bevezettük a 2Gbps-os sebességű
adatcsomagot. Ezen kezdeményezéseknek köszönhetően 5%-kal tudtuk növelni az
ügyfélszámot az internet és a TV szegmensben egyaránt és meggyőződésünk, hogy felkészülten
várhatjuk a jövő kihívásait. Erőfeszítéseinket segítette az új Flip márka is,
ami egy rendkívül kedvező árú, három vezetékes szolgáltatást összekapcsoló
csomag és a piacon nagyon kedvező fogadtatásra talált.
Októberben egy
jelentős szabályozói változással néztünk szembe, amely szerint kétéves
hűségszerződést csak kapcsolódó készülékértékesítés esetén köthetünk az
ügyfeleinkkel. Összhangban azon törekvésünkkel, hogy a készülékajánlatok által
differenciáljuk magunkat a piacon, illetve, hogy ezen új előírás esetleges
negatív hatásait kiküszöböljük, megerősítettük készülék ajánlatunkat a mobil és
a vezetékes szegmensben egyaránt.
Kiemelt
figyelmet fordítottunk a vezetékes és mobil szolgáltatást egyaránt igénybe vevő
(FMC) ügyfeleinkre, mert szilárdan hiszünk abban, hogy a hosszú távú siker
kulcsa, hogy képesek legyünk az ügyfeleink számára valóban integrált
megoldásokat nyújtani. Ezzel összhangban a felmerült igényeknek megfelelve
kiterjesztettük Magenta 1 szolgáltatásunkat, lehetővé téve a csomagokban foglalt
vezetékes hangszolgáltatás mobil adatcsomagra történő cseréjét, mely szintén
hozzájárult FMC ügyfeleink számának további növeléséhez.
A
rendszerintegrációs és IT szolgáltatások területén jelentősen növeltük a
bevételünket. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy növekedett a Magyarországra
érkező EU támogatások mértéke, és bár az ezek felhasználásával megvalósuló
projektek jellemzően alacsony fedezettartalmúak voltak, a jövőben továbbra is
célunk a magasabb fedezetű projektek súlyának növelése.
Macedóniában az
összbevétel 2017-ben csökkent, a vezetékes szegmenst egész évben, míg a mobil
piacot az utolsó negyedévben jellemző erős verseny következtében. A rendszerintegrációs és
információtechnológiai bevételek szintén csökkentek, mivel 2017-ben számos nagy
projekt elhalasztásra került. Mindezen negatív hatások ellenére, a
költséghatékonyságot javító intézkedéseknek köszönhetően az EBITDA éves szinten
növekedést mutatott.
2018-ra
kitekintve célunk, hogy még nagyobb hangsúlyt fektessünk az FMC szegmensre,
ahol egyedülálló pozíciót élvezünk a piacon, mint az egyetlen olyan
szolgáltató, aki képes ellátni a magyar háztartások teljes kommunikációs
igényét. Macedón eredményekre tekintettel arra számítunk, hogy a kihívásokkal
teli piaci körülmények ellenére a növekvő profit fenntartható marad. 2018-ra ez
előző évhez képest enyhén csökkenő, de még mindig megközelítőleg 600 milliárd
forint bevételt várunk, amely változást az energia üzletágból való
kilépésünknek és a várakozásaink szerinti alacsonyabb készülékértékesítési
bevételeknek tulajdonítunk. Ezek a változások azonban várhatóan nem érintik a
profittermelő képességünket, ezen a területen a csoport-szintű hatékonyság
javító intézkedéseinknek köszönhetően egy kis mértékű növekedésre, mintegy 190
milliárd forintos EBITDA-ra számítunk. Capex tekintetében is enyhe növekedéssel
számolunk, összességében 90 milliárd forintot tervezünk beruházásokra elkölteni,
mivel továbbra is prioritásként kezeljük a vezetékes hálózat fejlesztését
Magyarországon. A szabad cashflow-nk 2018-ban várakozásaink szerint növekedni
fog és 60 milliárd forintos szintet érhet el, az új székházba költözésünkhöz
kapcsolódó épületeladásoknak köszönhetően.
A jelenlegi és várható működési és szabályozási környezet
alapján arra számítunk, hogy a Társaság részvényenként 25 forint osztalékot fog
fizetni a 2018. évi eredmények után. A
hivatalos osztalékjavaslatot az Igazgatóság megfelelő időben fogja
előterjeszteni a Közgyűlés részére, amikor az összes szükséges információ rendelkezésre
áll, és valamennyi előfeltétel teljesül.”
Publikus célkitűzés*:
*a Crnogorski Telekom pénzügyi eredményei és a többségi részesedés átruházásáért kapott tranzakciós ár nélkül
**Igazgatóság javaslata a Közgyűlésnek
Ezen befektetői közlemény jövőre vonatkozó kijelentéseket is tartalmaz. Azon megállapítások, melyek nem múltbeli eseményekre
vonatkoznak (azaz a véleményünkre és várakozásainkra vonatkozó kijelentések), jövőre vonatkozóak. Ezen kijelentések a jelenlegi
terveken, becsléseken és előrejelzéseken alapulnak, ezért nem lenne helyes ezen kijelentésekre a kellő mértéket meghaladó
módon támaszkodni. A jövőre vonatkozó kijelentések azon időpontbeli állapoton alapulnak, amelyben ezen állítások elhangzanak,
s nem vállalunk kötelezettséget arra nézve, hogy a kijelentések bármelyikét új információk vagy jövőbeli események alapján
a továbbiakban nyilvánosan frissítsük, módosítsuk.
A jövőre vonatkozó kijelentések önmagukban rejlő kockázatokkal és bizonytalanságokkal járnak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy számos olyan fontos tényező van, amelynek hatására a tényleges eredmények lényegesen eltérhetnek az előretekintő jellegű megállapításoktól. Az ilyen tényezőket többek között a 2016. december 31-ével végződött év pénzügyi beszámolójával együtt olvasandó, amely elérhető weboldalunkon a https://www.telekom.hu-n, és amely a Nemzetközi Számviteli Szabvány Testület („IASB”) által kibocsátott és az Európai Unió által elfogadott, Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) figyelembevételével készült.
A Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardokkal (IFRS) összhangban készített kimutatások mellett a Magyar Telekom nem-GAAP pénzügyi teljesítménymutatókat is közzétesz, többek között EBITDA, EBITDA ráta és nettó adósság mutatókat. Ezek a nem-GAAP mutatók kiegészítik, nem pedig helyettesítik az IFRS szerint közzétett információkat. A nem-GAAP pénzügyi teljesítménymutatók nem azonosak sem az IFRS, sem más, általánosan elfogadott számviteli elvek szerint készített mutatókkal. Előfordulhat, hogy más társaságok ezeket a fogalmakat más módszertan szerint határozzák meg. A fogalmak értelmezéséhez további részletes információ található a pro forma számok összeegyeztetése oldalon, amely megtalálható a Magyar Telekom Befektetői Kapcsolatok honlapján: www.telekom.hu/befektetoknek.