Sajtóhírek
A Népszava cikke a számhordozhatóságról
Budapest, 2003. május 13.
Május 12-én a Népszava cikket jelentetett meg a telefonszámok szolgáltatók közötti hordozhatóságának feltételeiről és ennek esetleges megoldási lehetőségeiről.
Hívásdrágító számhordozhatóság - Az átirányítás nem
élénkíti a versenyt
A hírközlési törvény szerint már idén január
elsejétől meg kellett volna teremteni a telefonszámok szolgáltatók közötti
hordozhatóságának feltételeit. Az erről gondoskodni hivatott kormányrendelet még
nem született meg, ezért a szaktárca átmeneti megoldásként a hívásátirányítást
választaná. Ez azonban nem szolgálná a valódi célt, a szolgáltatók közötti
versenyt - állítja Elekes Csaba, a Matáv PKI Távközlésfejlesztési Intézet
osztályvezetője.
Az átmeneti megoldás esetén a számhordozást igénylő
előfizető megtartja eredeti hívószámát, de a befogadó szolgáltatónál kap egy új
számot is, ami a hívások végződtetéséhez szükséges. A hordozást igénylő
előfizető eredeti központjában feltétel nélküli hívásátirányítás szolgáltatást
kell aktiválni a végződtetésű számra, ami csak élő, a célközpontban berendezett
hívószámra lehetséges - magyarázza a szakember. Szerinte ez a megoldás azon túl,
hogy drága, és egyáltalán nem ösztönzi a piaci szereplőket a valódi versenyre,
számos szakmai problémát is felvet. Egyrészt az analóg technikájú
telefonközpontok nem képesek a hívások átirányítására. Másrészt ahelyett, hogy
az előfizetőnek egyszerűsödne a dolga, csak bonyolultabb lesz az élete, mivel jó
ideig két élő telefonszámmal kénytelen beérni. Ráadásul a befogadó központban
kiadott hívószám közvetlenül is hívható, illetve a kijelzés miatt visszahívható.
Márpedig ha jövő januárban a végleges megoldásra áll át az ország, akkor ezt a
számot el kell mindenkinek felejtenie.
Mivel a szolgáltatót váltó előfizetőt
az új szolgáltató a befogadó központban regisztrált végződtető számmal
azonosítja és minden hívásában ez a szám szerepel "A" számként, az átmeneti
időszakban minden további szolgáltatónál ezzel a számmal kell regisztrálni. Ha
az előfizetőnek már volt választott szolgáltatója, akkor a szolgáltatóváltás
következtében módosítani kell a szerződését, hiába tartotta meg eredeti számát.
Ha a szolgáltatóváltás után az előfizető távhívó, illetve nemzetközi
szolgáltatót akar választani, akkor is a végződtető számával kell regisztrálni.
A végleges megoldás bevezetésekor pedig az addig használt végződtető szám
törlődik, és módosítani kell a szerződést a választott szolgáltatónál az
eredeti, hordozott számra.
Az átirányításos megoldás minden hívást az átadó
szolgáltató hálózatán, az előfizető eredeti központján keresztül épít fel,
nagyon költséges - teszi hozzá a szakember.