Sajtóközlemények
A Magyar Telekom 2010. évi eredményei - Teljesítettük nyilvános célkitűzéseinket, a fellendülés jeleit tapasztaljuk
Budapest, 2011. február 24. 00:00
A Magyar Telekom, Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette a 2010. évre vonatkozó, Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.
Főbb eredmények:
* A bevételek 5,3%-kal 644,0 milliárd forintról
609,6 milliárd forintra mérséklődtek 2010-ben. A hangalapú kiskereskedelmi
vezetékes és mobil bevételek mindhárom országban csökkentek, valamint
mérséklődtek a magyarországi adat bevételek is. Ezeket részben ellensúlyozta a
magyarországi TV, mobil internet valamint rendszerintegrációs és
információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek növekedése. A forint
erősödése kedvezőtlenül hatott a nemzetközi leányvállalatok forintban számolt
bevételeire (2010-ben a forint átlagosan 1,5%-kal erősödött a macedón dénárhoz
és az euróhoz képest). Az Orbitel 2010. januárban történt eladása további 2,4
milliárd forintos bevételkiesést eredményezett.
* Az EBITDA 14,5%-kal 249,1
milliárd forintról 213,0 milliárd forintra a mérséklődött, az EBITDA ráta
34,9%-ot ért el. A rendkívüli tételek, azaz a vizsgálattal kapcsolatos
költségek, a végkielégítéssel kapcsolatos költségek, elhatárolások és
céltartalék visszaforgatások, valamint a telekom adó nélkül számolt EBITDA
5,5%-kal 248,3 milliárd forintra mérséklődött. A rendkívüli tételek illetve a
telekom adó nélkül számolt EBITDA ráta 40,7% volt 2010-ben, míg 2009-ben 40,8%.
A csaknem változatlan EBITDA ráta a jelentős költségoptimalizálási
intézkedéseknek köszönhető, amely elsősorban a személyi jellegű és egyéb
működési költségekben mutatkozik meg.
Rendkívüli tételek, telekom adó és
az EBITDA alakulása (milliárd Ft): 2009. negyedik negyedév; 2009. teljes év;
2010. negyedik negyedév; 2010. teljes év
Vizsgálattal kapcsolatos költségek:
1,3; 6,4; 0,3; 2,3
Végkielégítéssel kapcsolatos költségek, elhatárolások és
céltartalék visszaforgatások: 8,3; 7,4; 4,0; 6,1
Rendkívüli tételek összesen:
9,6; 13,8; 4,3; 8,4
Telekom adó: 0; 0; 27,0; 27,0
EBITDA: 46,8; 249,1;
26,0; 213,0
Rendkívüli tételek és telekom adó nélkül számolt EBITDA: 56,4;
262,8; 57,3; 248,3
* A Magyar Köztársaság Országgyűlésének 2010. október
18-án hozott döntése értelmében a Magyar Telekom a magyarországi távközlési
bevételei után különadót köteles fizetni. A Magyar Telekom Csoport 2010. évi
telekom adó fizetési kötelezettsége 27,0 milliárd forint volt, mely a negyedik
negyedévi pénzügyi kimutatásokban egyéb működési költségként került
elszámolásra. A 2010. negyedik negyedévben fizetett adóelőleg összege 27,7
milliárd forint volt.
* A Társaság részvényeseire jutó eredmény (nettó
eredmény) 17,1%-kal, 77,6 milliárd forintról 64,4 milliárd forintra
mérséklődött. A csökkenés oka elsősorban az alacsonyabb EBITDA volt, amit
részben ellensúlyozott a nettó pénzügyi költségek és a nyereségadó csökkenése. A
nettó pénzügyi költségek csökkenése az időszaki átlagos kamatláb jelentős
csökkenésének és az alacsonyabb átlagos nettó hitelállománynak az eredménye. A
nyereségadó jelentős csökkenése annak köszönhető, hogy 14,6 milliárd forinttal
csökkent a halasztott adó a magyarországi adóváltozások következtében (2013-tól
a társasági nyereségadó mértéke 19%-ról 10%-ra csökken), és csökkent az
adófizetés annak köszönhetően, hogy 2010-től megszűnt Magyarországon a
szolidaritási adó, ugyanakkor ezeket részben ellensúlyozta a 2010. júliustól
hatályos macedón adóváltozások kedvezőtlen hatása.
* Az üzleti tevékenységből
származó nettó cash-flow 193,8 milliárd forintról 164,7 milliárd forintra
csökkent. Az EBITDA csökkenéséhez a működőtőke-szükséglet növekedése társult a
magasabb előlegek és adó követelés, valamint az alacsonyabb készletről
értékesítés miatt, amit részben ellensúlyozott a külső vevőkkel szembeni
követelések csökkenése. Ezen kedvezőtlen tendenciákat részben ellensúlyozta a
fizetett kamatok és egyéb pénzügyi díjak valamint a fizetett nyereségadó
csökkenése. A fizetett kamatok és egyéb pénzügyi díjak a jelentősen alacsonyabb
effektív kamatláb következtében csökkentek 2009-hez képest. A fizetett
nyereségadó elsősorban a magyarországi szolidaritási adó megszűntetésének és a
telekom adó adópajzsának köszönhetően csökkent.
* A beruházás tárgyi
eszközökbe és immateriális javakba (CAPEX) 10,1 milliárd forinttal 91,8 milliárd
forintra csökkent 2010-ben 2009-hez képest. A CAPEX teljes összegéből a
Lakossági Szolgáltatások Üzletágra 18,2 milliárd forint, a Vállalati
Szolgáltatások Üzletágra 3,3 milliárd forint, a Csoportközpontra 6,4 milliárd
forint, a Technológia Üzletágra pedig 44,0 milliárd forint jutott. Macedóniában
15,2 milliárd forintot, Montenegróban pedig 4,6 milliárd forintot fordítottak
beruházásokra.
* A szabad cash flow, amit az üzleti tevékenységből és az
egyéb pénzügyi eszközök beszerzésével / eladásával korrigált befektetési
tevékenységből származó cash flow összegeként definiálunk, a 2009. évi 82,0
milliárd forintról 2010-ben 77,5 milliárd forintra csökkent. A működési cash
flow 29 milliárd forinttal mérséklődött, elsősorban a 27,7 milliárd forint
telekom adó előleg következtében. Az alacsonyabb CAPEX költés, a beruházási
szállítók kedvező változása, valamint a leányvállalatok és üzletrészek
megvásárlására fordított készpénz összegének csökkenése sem tudta teljesen
ellensúlyozni a működési cash flow csökkenését.
* A nettó adósságállomány a
2009. végi 269,4 milliárd forintról 2010 végére 289,4 milliárd forintra nőtt,
mivel a teljes osztalékfizetés meghaladta a szabad cash flow szintjét. A nettó
eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak az összes tőkére vetített aránya) 2010.
év végén 32,7% volt.
Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így
nyilatkozott:
"Örömmel jelentjük be, hogy a 2010-re kitűzött 6-8%-os és
7-9%-os bevétel és - a rendkívüli tételek és telekom adó nélkül számított -
EBITDA csökkenésnél jobb eredményekről számolhatunk be. A bevételeink 5,3%-kal,
míg a fenti módon számított EBITDA 5,5%-kal csökkent a tavalyi évben, így az
EBITDA rátánkat is csaknem szinten tartottuk annak köszönhetően, hogy igen nagy
hangsúlyt fektettünk a költségcsökkentésre. A Capex költésünk a várakozásunknak
megfelelően alakult, 10 milliárd forint megtakarítással éves szinten 10%-kal
csökkentettük az összegét. A 28 milliárd forint telekom adó előleg befizetés
ellenére a szabad cash flow mindössze 5 milliárd forinttal csökkent. Ezek az
eredmények alátámasztják azon nézetünket is, hogy a magyar gazdaság elindult a
fellendülés útján, és továbbra is látunk pozitív jeleket a lakossági
fogyasztásban.
Az ígéretes jelek elsősorban a magyar lakossági piacon
érzékelhetőek: a mobil perchasználat egyértelműen növekedett 2010-ben, és a
nemfizetés miatt történő ügyfélelvándorlás jelentősen csökkent az utolsó
negyedévekben. A mobil előfizetők száma, a 2009-es csökkenés után, 2010-ben
ismét emelkedést mutatott. A TV és mobilinternet előfizetőszám növekedési üteme
töretlen. Ezen kívül, további sikereket értünk el költségcsökkentési
intézkedésekkel elsősorban a személyi jellegű és az egyéb működési költségekben.
A vártnál erősebb eredményekhez ugyanakkor hozzájárult az is, hogy a kormányzati
megtakarító intézkedéseknek a tervezettnél kisebb hatása volt a tavalyi évben.
Mint ahogy korábban jeleztük, egyszeri, csak a tavalyi évet érintő jelentős
negatív tétel helyett az intézkedések több évet fognak érinteni.
A fenti
tendenciákat és hatásokat figyelembe véve idén 3-5%-os bevétel csökkenésre és -
a rendkívüli tételek és a telekom adó nélkül - 4-6%-os EBITDA csökkenésre
számítunk. Ezen felül célunk, hogy további, körülbelül 5%-kal csökkentsük
beruházásainkat."
2010. negyedik negyedéves eredmények elemzése
Csoport
* A bevételek 3,9%-kal mérséklődtek 2010. negyedik negyedévben
2009 azonos időszakához képest. Ennek oka, hogy a vezetékes és mobil hangalapú
kiskereskedelmi bevételek egyaránt csökkentek, amihez kapcsolódott az is, hogy a
rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból származó
bevételek a 2009. negyedik negyedévben elért kimagasló eredményekhez képest
csökkentek. A magyarországi mobil nagykereskedelmi bevételekre kedvezőtlenül
hatott, hogy a mobil végződtetési díjakat kétszer, 2010. januárban és
decemberben is csökkentették. Mindezen hatásokat nem tudta teljes mértékben
ellensúlyozni a TV illetve a mobil szélessávú szolgáltatásokból származó
bevételek növekedése. A vezetékes internet szolgáltatásokból származó bevételek
csökkenése a negyedik negyedévben megállt, kismértékű emelkedés is mutatkozott,
amely kedvezően hatott a bevételekre.
* Az EBITDA 44,4%-kal mérséklődött
elsősorban a telekom adó következtében. A rendkívüli tételek és a telekom adó
nélkül számolt EBITDA 1,6%-kal nőtt 2010. negyedik negyedévben a sikeresen
végrehajtott költségracionalizálási intézkedéseknek köszönhetően, melyek
elsősorban a marketing, tanácsadói valamint anyag és fenntartási költségekre
irányultak. Az így számolt EBITDA ráta a 2009. negyedik negyedévi 34,5%-ról
2010. negyedik negyedévben 36,5%-ra emelkedett.
Lakossági Szolgáltatások Üzletág (CBU)
A szegmensek
közötti kiszűrések előtti bevételek 1,3%-kal 80,8 milliárd forintra csökkentek,
az EBITDA 1,4%-kal 42,3 milliárd forintra nőtt 2010. negyedik negyedévben 2009
utolsó negyedévéhez képest. Az EBITDA ráta 51,0%-ról 52,4%-ra nőtt főként a
személyi jellegű költségek csökkenése miatt, ami főként a hatékonyságnövelő
intézkedéseinknek és kisebb mértékben a végkielégítéssel kapcsolatos költségek
csökkenésének köszönhető. A rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA 0,8%-al
csökkent, a rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA ráta 53,2% volt.
* A
vezetékes bevételek 5,9%-kal 31,2 milliárd forintra mérséklődtek 2010. negyedik
negyedévben a hangalapú bevételek csökkenése miatt. A mobil helyettesítés
valamint az IP-alapú szolgáltatások irányába történő migráció következtében
ugyanis tovább csökkent az ügyfélállomány, ami kedvezőtlen hatással volt az
átlagos árszintre és a forgalomra egyaránt. Az árak csökkenése és a kedvezőbb
díjszabású csomagokra történő migráció ellenére az internet bevételek 1%-kal
nőttek. A növekedés annak köszönhető, hogy a szélessávú ügyfelek száma 11,3%-kal
emelkedett, év végére megközelítve a 663 000-et. Erős maradt a TV ügyfélszám
növekedése is, a 18,8%-os emelkedés eredményeként 8,7%-al nőttek a TV
szolgáltatásokból származó bevételek. A szatellit TV valamint az IPTV
szolgáltatások terjedésének köszönhetően a TV előfizetőink száma a negyedik
negyedév végén megközelítette a 749 000-et.
* A mobil bevételek 2,0%-kal 49,5
milliárd forintra emelkedtek a negyedik negyedévben. Az ügyfélszám kismértékű
emelkedése, a forgalom növekedése, valamint a szerződéses ügyfelek arányának
folyamatos bővülése sikeresen ellensúlyozta az árszínvonal csökkenését. A
hangalapú nagykereskedelmi bevételekre kedvezőtlenül hatott a mobil végződtetési
díjak kétszeri, 2010. januártól és decembertől hatályos 16%-os csökkentése. A
nem hangalapú bevételek13,9%-os növekedést mutattak a mobil szélessávú
előfizetések 49,8%-os növekedésének köszönhetően, ami elősegítette a mobil
internet bevételek emelkedését. Az év során a T-Mobile ügyfelei között
jelentősen csökkent az inaktív ügyfelek aránya, a három mobil szolgáltató közül
a legalacsonyabb, 4,9% volt az év végén. A T-Mobile aktív ügyfelek száma alapján
mért piaci részesedését 44,8%-ra növelte, aktív ügyfeleinek száma 2,0%-kal
nőtt.
Vállalati Szolgáltatások Üzletág (BBU)
A szegmensek
közötti kiszűrések előtti bevételek 10,0%-kal 42,7 milliárd forintra csökkentek,
az EBITDA pedig 11,3%-kal 17,6 milliárd forintra mérséklődött 2010. negyedik
negyedévben. Az EBITDA ráta 41,3% volt. A rendkívüli tételek nélkül számolva az
EBITDA 13,6%-kal csökkent, az EBITDA ráta pedig 43,2%-ra mérséklődött, a magas
jövedelmezőségű hangalapú szolgáltatásokból származó bevételek nagymértékű
visszaesésének következtében.
* A vezetékes bevételek 10,7%-kal 10,9 milliárd
forintra csökkentek, mivel a vállalati ügyfelek és a kormányzati szektor
visszafogta távközlési költéseit. Folytatódott a hangalapú vezetékes bevételek
jelentős visszaesése, s emellett erős árversennyel is meg kellett küzdeni, ami
más termékkategóriákban is jellemző volt.
* A mobil bevételek 5,2%-kal 16,9
milliárd forintra csökkentek elsősorban az átlagos árszint csökkenése miatt,
amit a forgalom növekedése és az ügyfélszám kismértékű emelkedése nem tudott
ellensúlyozni. Mindemellett a hangalapú nagykereskedelmi bevételekre
kedvezőtlenül hatott a mobil végződtetési díjak kétszeri, 2010. januártól
illetve decembertől hatályos csökkentése is. A nyereségesség megőrzésének
érdekében a költségcsökkentési intézkedések mellett 27,2%-kal csökkentettük az
egy új előfizetőre jutó ügyfélmegszerzési költséget.
* A rendszerintegrációs
és információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek 14,5%-kal 14,9
milliárd forintra csökkentek 2010. negyedik negyedévben. A nagymértékű
visszaesés magyarázata, hogy az információtechnológiai projektek bevételei
erősen ingadoznak, amit jól mutat, hogy a teljes évi bevételek már csupán
1,8%-kal csökkentek. A csoportszintű rendszerintegrációs és
információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek éves szinten
2,0%-kal emelkedtek az ISH 2009 decemberétől történő konszolidációjának
köszönhetően.
Macedónia
Macedóniában a bevételek 0,8%-kal 18,8
milliárd forintra csökkentek 2010. negyedik negyedévben 2009 azonos időszakához
képest, míg az EBITDA 19,7%-kal nőtt. Az árfolyamhatás (a negyedik negyedévben a
forint átlagosan 2,0%-kal gyengült a macedón dénárhoz képest) nélkül számolva a
bevételek 2,8%-kal mérséklődtek, az EBITDA 17,3%-kal emelkedett. Ennek
következtében az EBITDA ráta az előző év azonos időszakában elért 39,8%-ról a
negyedik negyedévben 48,0%-ra javult, a költségcsökkentési intézkedéseknek és a
2010. negyedik negyedévben alacsonyabb céltartalékoknak köszönhetően.
* A
vezetékes bevételek 5,6%-kal nőttek. A bejövő és a tranzit forgalom
növekedésének, valamint a nemzetközi forgalom végződtetési díjai emelésének
köszönhetően nőttek a hangalapú nagykereskedelmi bevételek, ellensúlyozva a
hangalapú kiskereskedelmi bevételek csökkenését. Az internet és a TV
szolgáltatásokból származó bevételek is nőttek az összekapcsolt csomagok iránti
kereslet erősödésének következtében.
* A mobil bevételek 6,4%-kal csökkentek
a kiélezett versenykörnyezetben. A kártyás ügyfelek számának jelentős csökkenése
és az erős verseny miatti árcsökkentések kedvezőtlenül hatottak a bevételekre.
Az ügyfélösszetétel ugyanakkor kismértékben javult, valamint nőtt a zárt
felhasználói csoportokban lévő ügyfelek száma, ami az MOU emelkedését
eredményezte. Ugyan nőtt a mobil internet használat és magasabb volt az SMS-ek
száma is, az ingyenes vagy olcsó SMS-eket kínáló akciók miatt a nem hangalapú
bevételek nem változtak.
Montenegró
Montenegrói leányvállalatunk bevételei
kismértékben, 0,8%-kal 8,1 milliárd forintra nőttek 2010. negyedik negyedévben
2009 azonos időszakához képest, az EBITDA pedig 18,8%-kal csökkent. Az
árfolyamhatás (a forint átlagosan 2,6%-kal gyengült az euróhoz képest ugyanazon
időszak alatt) nélkül számolva a bevételek 1,7%-kal mérséklődtek, az EBITDA
pedig 20,8%-kal csökkent. Az EBITDA jelentős csökkenésének oka a magasabb
személyi jellegű költségek (a nyugdíjjárulékokkal kapcsolatos kedvezőtlen
Legfelsőbb Bírósági döntés miatt), valamint magasabb egyéb működési költségek
(követelésekre képzett céltartalékok, a fenntartási és a marketing költségek
növekedése miatt). Az EBITDA ráta 39,8%-ról 32,1%-ra mérséklődött.
* A
vezetékes bevételek 1,2%-kal nőttek 2010. negyedik negyedévben, a hangalapú kis-
és nagykereskedelmi bevételek csökkenésének valamint az internet és TV
szolgáltatásokból származó bevételek növekedésének együttes eredményeként. A
hangalapú kiskereskedelmi bevételek csökkenésének oka a mobilhelyettesítés
erősödése és az új átalánydíjas csomagokban kínált kedvezmények. A hangalapú
nagykereskedelmi bevételek csökkenése a Szerbiába irányuló nemzetközi
forgalomban tapasztalt jelentős visszaesés következménye, mivel ezen forgalom
számottevő része ma már versenytársainkon keresztül halad. Másfelől az
összekapcsolt szolgáltatások elterjedésének köszönhetően jelentősen emelkedett
az ADSL és IPTV előfizetők száma, s ennek következtében számottevő mértékben
emelkedtek az internet és a TV szolgáltatásokból származó bevételek.
* A
mobil bevételek gyakorlatilag nem változtak, mindössze 0,2%-kal emelkedtek. A
hangalapú bevételek mérséklődésének oka elsősorban az előfizetők számának
csökkenése illetve a hangalapú nagykereskedelmi bevételek visszaesése. A nem
hangalapú bevételek az ügyfélszám valamint az SMS árak csökkenésének
következtében mérséklődtek, amit ellensúlyozott a mobil fizetésekből származó
tartalomszolgáltatási bevételek növekedése.
Technológia Üzletág
A Technológia Üzletág bevételei
12,9%-kal 2,2 milliárd forintra csökkentek, az EBITDA -12,0 milliárd forintot
ért el. A CAPEX 17,3 milliárd forint volt 2010. negyedik negyedévben.
Csoportközpont
A szegmensek közötti kiszűrések előtti
bevételek 9,9%-kal 31,2 milliárd forintra csökkentek. A bevételcsökkenés oka
elsősorban a hangalapú nagykereskedelmi bevételek mérséklődése, különösen a
mobil bevételek esetén, mivel a mobil összekapcsolási díjak 2010. januárban és
decemberben egyaránt 16%-kal csökkentek. Az EBITDA -33,5 milliárd forintot ért
el, mivel a 27,0 milliárd forint telekom adóból 26,2 milliárd forint a
Csoportközpontnál került elszámolásra. A telekom adó nélkül számolt EBITDA -7,3
milliárd forintra javult annak köszönhetően, hogy 2009 azonos időszakához képest
alacsonyabb volt a végkielégítéssel kapcsolatos költségek és a vizsgálattal
kapcsolatos költségek összege.
Tanácsadói szerződések ügyében indult vizsgálatok
A
Magyar Telekom 2005. évi pénzügyi jelentésének auditálása során a
PricewaterhouseCoopers, a Társaság könyvvizsgálója két olyan szerződést talált,
amelyek természete és üzleti célja nem volt egyértelmű. 2006 februárjában a
Társaság Audit Bizottsága megbízta a White & Case-t, mint független jogi
tanácsadót, hogy belső vizsgálatot folytasson annak megállapítására, hogy a
Társaság ezen vagy egyéb szerződések alapján végrehajtott-e olyan kifizetéseket,
amelyek esetlegesen az USA jogszabályaiba (beleértve az Egyesült Államok
Külföldön Kifejtett Korrupt Gyakorlatokról szóló törvényét ("FCPA")) vagy a
Társaság belső szabályozásaiba ütköznek. A belső vizsgálattal kapcsolatban a
Társaság Audit Bizottsága tájékoztatta az Egyesült Államok Igazságügyi
Minisztériumát ("DOJ"), az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletét
("SEC"), valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét.
Az általa
begyűjtött iratok és egyéb bizonyítékok alapján a White & Case előzetesen
arra a következtetésre jutott, hogy okkal feltételezhető négy, 2005-ben kötött
tanácsadói szerződés esetében, hogy azokat nem megfelelő céllal kötötték.
Megállapították továbbá, hogy 2006-ban bizonyos munkavállalók a vizsgálat
számára releváns bizonyítékokat semmisítettek meg. A White & Case talált
több olyan szerződést a macedón leányvállalatunknál is, amelyek további
vizsgálatot tettek szükségessé. 2007 februárjában az Igazgatóságunk úgy
határozott, hogy ezen további szerződéseket és minden kapcsolódó vagy hasonlóan
megkérdőjelezhető szerződést vagy kifizetést is át kell tekinteni, és ezekre is
kiterjesztette a vizsgálatot.
Az Audit Bizottság 2009. december 2-án
átadta a Társaság Igazgatóságának a "Vizsgálati Jelentés a Magyar Telekom Nyrt.
Audit Bizottsága számára" című, 2009. november 30-i keltezésű jelentést (a
"Végleges Jelentés"). Az Audit Bizottság jelezte, hogy megítélése szerint, a
White & Case a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján elkészített
Végleges Jelentés átadásával befejezte a független belső vizsgálatot.
A
Végleges Jelentés az Audit Bizottság és jogi tanácsadója rendelkezésére álló
bizonyítékok alapján az alábbi megállapításokat és következtetéseket
tartalmazza:
* Az Audit Bizottság és tanácsadója által a vizsgálat során
megszerzett információk "azt mutatják, hogy a Magyar Telekom, a TCG és a
Makedonski Telekom legfelsőbb vezetői szintjén szándékos szabálytalanságok
történtek és a jogszabályoknak való megfelelés iránti elkötelezettség hiánya
volt tapasztalható a vizsgálat alatt álló időszak során".
* Mint azt a Társaság korábban közzétette, a montenegrói szerződésekkel
kapcsolatban "elégtelenek a bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy a négy
tanácsadói szerződés alapján történt hozzávetőlegesen 7 millió euró kiadás [...]
törvényes üzleti célokat szolgált" és "meggyőző bizonyítékok vannak arra, hogy
ezen kiadások törvénytelen célokkal kapcsolatosan történtek." Ezen szerződések
nem megfelelően kerültek be a Társaság és/vagy érintett leányvállalatainak
pénzügyi nyilvántartásaiba. Mint az korábban közzétételre került, a Társaság
pénzügyi beszámolóiban időközben már felülvizsgálta ezen szerződések számviteli
minősítését, azért, hogy megfelelően kerüljenek elszámolásra ezen kiadások.
*
Mint azt a Társaság korábban közzétette, bizonyíték van arra, hogy bizonyos
korábbi munkavállalók szándékosan a Társaság és kapcsolt vállalkozásai
Macedóniában folytatott tevékenységére vonatkozó dokumentumokat semmisítettek
meg.
* 2000 és 2006 között a Társaság és macedón leányvállalatai akkori felső
vezetőinek egy kis csoportja jóváhagyott hozzávetőlegesen 24 millió euró kiadást
több mint 20 kétesnek minősülő tanácsadói, lobbi tevékenységre vonatkozó és más
jellegű szerződés alapján (ideértve a Társaság és/vagy leányvállalatai által egy
ciprusi tanácsadó cég kapcsolt vállalkozásaival kötött szerződéseket). A
Végleges Jelentés azt a következtetést tartalmazza, hogy "a rendelkezésre álló
bizonyítékok nem igazolják, hogy az ezen kifizetések alapjául szolgáló
szerződések törvényesek lettek volna".
* "A bizonyítékok azt támasztják alá,
hogy a szerződések rendelkezései ellenére, a szerződések egy része a macedón
kormánytól megszerzendő szabályozási vagy más előny céljából került megkötésre.
A Társaság, illetve érintett leányvállalatai általában megkapták a megszerezni
kívánt előnyt, majd kifizetéseket teljesítettek egy vagy több kétes szerződés
alapján. Továbbá bizonyíték van arra, hogy a többi érintett szerződés szintén
törvénytelen volt és azok forrást teremtettek olyan célokra, amelyek eltérnek a
szerződések szövegében megjelölt céloktól."
* Ezen szerződések megkötésével
és az azok alapján történt kiadások jóváhagyásával a korábbi felső vezetők
tudatosan hozták létre, alakították és hagyták jóvá a következők többségével
vagy mindegyikével jellemezhető ügyleteket:
* a belső ellenőrzési pontok
szándékos megkerülése;
* hamis és félrevezető társasági dokumentumok és
nyilvántartások;
* nagyfokú korrupciós kockázattal járó körülmények esetén a
szerződő partnerek és a megbízottak átvilágításának és teljesítésük figyelemmel
kisérésének hiánya;
* a teljesítésre vonatkozó bizonyítékok hiánya; és
*
nem a kifizetések alapját képező szerződésekben meghatározott célokat, hanem
kizárólag kormányzati segítséggel elérhető, a Társaság javára szolgáló előnyök
megszerzését szolgáló kiadások. A Végleges Jelentés kimondja, hogy "a Vizsgálat
nem tárt fel macedón kormányzati tisztviselők, vagy politikai pártok vezetői
által kapott kifizetéseket igazoló bizonyítékot." Ugyanakkor az Audit Bizottság
jogi tanácsadójának nem volt hozzáférése olyan bizonyítékokhoz, amelyek lehetővé
tették volna ezen kiadások végső kedvezményezettjeinek az azonosítását.
A
Végleges Jelentésben semmi sem utal arra, hogy a Társaság jelenlegi felső
vezetői vagy igazgatósági tagjai bármilyen szabályt megszegtek
volna.
Mint azt a Társaság korábban közzétette, a Társaság a független
vizsgálat által korábban feltártak kezelésére javító intézkedéseket léptetett
életbe. Ezen intézkedések magukban foglalták a Társaság belső kontroll
folyamatainak felülvizsgálatára és továbbfejlesztésére irányuló lépéseket,
valamint a Társaság Megfelelőségi Programjának bevezetését is.
A fenti
intézkedésekre tekintettel, a Végleges Jelentésben foglaltak nem teszik
szükségessé a Társaság Megfelelőségi Programjának változtatását. Ez a
következtetés az Audit Bizottsággal megvitatásra került, és az Audit Bizottság
nem tett javaslatot a Társaság megfelelőségi programjával és belső kontroll
folyamataival kapcsolatban.
A Társaság folyamatosan vizsgálja a
Társaságnak esetlegesen kárt okozó személyekkel és szervezetekkel szembeni
lehetséges jogérvényesítési lehetőségek természetét és körét.
Mint azt a
Társaság korábban bejelentette, a DOJ, a SEC és a Macedón Köztársaság
Belügyminisztériuma vizsgálatot indítottak a Társaság bizonyos, a belső
vizsgálat körébe is tartozó tevékenységeire vonatkozóan. Továbbá, a Magyar
Központi Nyomozó Főügyészség nemzetközi kapcsolatban kötelességszegésre irányuló
vesztegetés bűntette és más bűncselekmények gyanúja alapján nyomozást indított a
belső vizsgálat körébe tartozó egyes tevékenységekkel kapcsolatban. Mint azt a
Társaság korábban szintén bejelentette, a magyar Nemzeti Nyomozó Iroda ("NNI")
nyomozást indított a folyamatban lévő belső független vizsgálattal kapcsolatos
kifizetések vonatkozásában hűtlen kezelés gyanúja miatt, valamint a
munkavállalók személyes adataival a belső független vizsgálat keretében történt
esetleges visszaélés ügyében. Továbbá, a Montenegrói Legfőbb Államügyész szintén
nyomoz a Társaság montenegrói leányvállalatának a belső vizsgálat körébe tartozó
tevékenységeire vonatkozóan, és a Társaság montenegrói leányvállalatától
információkat kért a releváns szerződésekkel kapcsolatban. Ezen hatósági
vizsgálatok folyamatban vannak és a Társaság folyamatosan együttműködik a
hatóságokkal.
Mint azt a Társaság korábban közzétette, külső jogi
tanácsadóján keresztül megbeszéléseket kezdett a DOJ-vel és az SEC-vel a
Társasággal kapcsolatos vizsgálataik egyezség útján történő lezárásának
lehetőségével kapcsolatban. A Társaság még nem jutott megállapodásra sem a
DOJ-vel, sem az SEC-vel a vizsgálatok lezárásával kapcsolatban, és a
megbeszélések mindkét hatósággal folyamatban vannak. Lehetséges, hogy nem tudunk
egyezségre jutni ezen hatóságokkal. A vizsgálatok bármilyen módon történő
lezárása büntető vagy polgári jogi szankciókhoz vezethet a Társasággal, illetve
leányvállalataival szemben, beleértve a pénzbüntetést és/vagy a vagyoni előny
elvonását, amelyek jelentős hatást gyakorolhatnak a Társaság pénzügyi
helyzetére, működési eredményeire illetve cash flow-jára, valamint további
változtatások lehetnek szükségesek a Társaság üzleti tevékenységében és
megfelelőségi programjában. A Társaság nem tudja előre jelezni, illetve
megbecsülni, hogy a DOJ, illetve SEC vizsgálatok egyezséggel történő lezárására
sor kerül-e, és ha igen, mikor, illetve bármely ilyen egyezség feltételeit és
egyéb jellemzőit, ideértve az esetleges pénzbüntetés és/vagy a vagyoni előny
elvonásának mértékét, továbbá ezen vizsgálatok végső kimenetelét, valamint a
vizsgálatok lezárásnak a pénzügyi beszámolóinkra és/vagy működési eredményeinkre
gyakorolt hatását, ha lesz ilyen. Ezért a Társaság a 2010. december 31-i
pénzügyi beszámolóiban a vizsgálatokra nem képzett céltartalékot.
A Magyar
Telekom 2010-ben 2,3 mrd Ft-ot fordított a vizsgálatokra, amelyet a
Csoportközpont egyéb működési költségei tartalmaznak.
A Magyar Telekom
2010. negyedik negyedévi eredményeiről részletesen a társaság honlapján
(
www.telekom.hu/befektetoknek) és
a Budapesti Értéktőzsde honlapján (
www.bet.hu)
olvashat.