Sajtóközlemények

Az Angry Birds, és más mobilos játékok sikerének titka

Budapest, 2011. szeptember 13. 14:00

10 éve a GameBoy vagy a Tamagochi volt a menő, most a "mérges madarak" hasítanak. Az Angry Birds és hozzá hasonló, alkalmi játékosokat célzó, több milliós rajongótáborral bíró mobilos játékok titka az egyszerűségben, a szerethető karakterekben, az érintőképernyő térhódításában és a közösségeket összehozó erőben rejlik.

Szárnyaló sikerek
Magyarországon az érintőképernyős okostelefonokra letöltött alkalmazások jelentős hányada játék. Az ilyesfajta játékok sikerének titka az egyszerűség, mértéke pedig a letöltések száma. "A siker fogalmát az Angry Birds fogalmazta újra: a mérges madarak miatt emberek milliói kapják elő okostelefonjukat a buszon vagy a villamoson minden nap." - mondja Korsós Milán, Kitchen Budapest fejlesztő csapatának vezetője. Az Angry Birds vitathatatlanul történelmet írt: a játék első, ingyenes verzióját 11 millióan töltötték le iPhone-jukra, a fizetős verzió pedig több mint 10 millió embert szórakoztat világszerte. A játék sztorija pedig meglehetősen egyszerű: a zöld malacok ellopják a madarak tojásait, amit a szárnyasok nem díjaznak. Harcba szállnak, és csúzliból kiröppenve egy-két jól célzott lövéssel leterítik a zöld ellenségeket.
"Mivel az érintőképernyőn sokkal könnyebb játszani, mint billentyű-kombinációkat memorizálva konzolokon vagy PC-ken, ezért azok is kipróbálják a mobilos játékokat, akiket korábban semmilyen számítógépes verzió nem kötött le." - fejtegeti a siker titkát Folyó Gergely, a Gamekapocs.hu szakértője.  Olyan gamerek is újra kedvet kapnak, akik nem játszottak PC-n, de lehet, hogy korábban zsebben hordták a GameBoy-t vagy a Tamagochi-t. A T-Mobile  e témában végzett kutatásának* adatai szerint az okostelefonnal rendelkezők közül a legtöbben játékalkalmazásokat töltenek le a telefonjukra, így egyre kevésbé meghökkentő, hogy két tanóra közt a szünetben, orvosi váróban, vagy akár tárgyalásra menet a liftben madarakat kilövő emberekkel találkozunk. "A játékletöltések aránya az okostelefonnal rendelkezők körében megközelíti az 50 százalékot, míg az igen népszerű közösségi alkalmazások csak 27,7 százalékot tesznek ki. Az okostelefonra letölthető játékalkalmazások használata a fiatalok (16-29 évesek) körében a legjellemzőbb." - világít rá a legújabb adatokra Király István, a Telekom marketing vezérigazgató-helyettese.

Játékos közösségek, közösségi játékok
"A játékkiadók és fejlesztők igyekeznek összefogni közönségüket, minden csapat képviselteti magát a közösségi oldalakon" - állítja Folyó Gergely. Egy-egy ilyen közösség hazai viszonylatban akár 10-20.000 főt is számlálhat, de a valóságban ennél többen játszanak. A fejlesztők célja is az, hogy a rajongók első kézből juthassanak friss információkhoz, és megoszthassák tapasztalataikat a fórumokon. A Rovio, az Angry Birds fejlesztőcsapata is nagyon ügyel a játék körül kialakult bázisra: fontosnak tartják, hogy minden egyes, a játékhoz köthető e-mailre és Twitter bejegyzésre válaszoljanak.
Az oldalakon szerveződő csoportok flashmobokat, közös játékokat is szerveznek, sokszor a virtuálisból a valóságos térbe is áthelyezve kedvenc figuráikat. Az ilyen alkalmakkor az ország különböző pontjairól gyűlnek össze a játékosok, hogy egy délután vagy este erejéig csak a hobbijuknak hódoljanak.
A Homo Ludens keresi a kihívást
A legtöbb embernél érzelmi okokra vezethető vissza a különböző játékok használata. "Játszani nagyon jó, és a "Homo Ludens", vagyis a játszó ember olyan örömforrásokat keres, amik lekötik a figyelmét, felkeltik a kíváncsiságát, próbára teszik az ügyességét vagy épp a tudását." - mondja Tari Annamária, pszichológus, az Y generáció című könyv szerzője.
Mások - előkapva mobilos játékukat - az adott szituációból szeretnének "kilépni": számukra a mobilos játék egy lehetőség, amely pár pillanatra szeparál a külvilágtól, így elkerülhetőek a kényelmetlen helyzetek, például sorban állás, várakozás közben.
"A mobilos játékos tehát "kikapcsolja magát" a helyről, ahol fizikailag áll." - véli a pszichológus. Amennyiben ez nem menekvés valami elől, és a játékra fordított idő nem megy semmilyen más tevékenység rovására, illetve nem válik központi örömforrássá, úgy mindig egészséges marad a játék és a játék öröme.
Romantikából üzlet
Szinte bárki, aki rendelkezik programozói tudással és van egy kreatív ötlete, sikeressé válhat a játékfejlesztői piacon. "A jelenleg elérhető legszebb játékot, a Tiny Wings-et egy Andreas Illinger nevű srác egyedül készítette a barátnőjének, és olyan jól sikerült, hogy már milliók játszanak vele" - mondja Korsós Milán. Andreas Illingert tehát a romantikus hangulat motiválta, másokat inkább a világhírnév megszerzésének lehetősége. A közeljövőben olyan játékok számíthatnak sikerre, melyek a casual gamereket, azaz az alkalmi játékosokat célozzák, rövid epizódokban játszódnak, így hamar hoznak sikerélményt, megoldásukhoz egy kis logikára van szükség, és a valós életből merített, szerethető karakterekkel operálnak. A távolabbi jövőben azonban eddig nem ismert új ötletek bukkanhatnak fel, hiszen a lehetőségek száma végtelen. Az online piacterekre naponta törnek be újabb és újabb alkalmazások azzal a reménnyel, hogy milliók kedvencévé váljanak.

A T-Mobile augusztus 22-én indult okostelefon-kampányát a Rovio által fejlesztett Angry Birds játékra építi. A hazaihoz hasonló kampány Európa-szerte nagy sikert aratott. Számos országban a valós és virtuális világ közötti határvonalat összemosva, "Angry Birds élőben" címmel szervezett játékot a Deutche Telekom, amelynek videóját már több mint 7 milliószor nézték meg a YouTube-on.
http://www.t-mobile.hu/lakossagi/akciok/akcio/1108_angry_birds/barcelona

* Országos reprezentatív felmérés, hetente minimum egyszer internetező 16-69 éves magyarországi lakosok (kb. 4.402.615 fő); kutatás időpontja: 2011. január; a teljes minta nagysága: 6400 fő; a megkérdezettek nemi megoszlása: kb. 50-50% férfi, illetve nő; adatgyűjtés módja: online interjú önkitöltős kérdőívvel