Sajtóközlemények
A hazai mikrovállalkozások egy része már felismerte az IT-biztonság fontosságát, de többségük működését még kettősség jellemzi ezen a területen
Budapest, 2011. szeptember 28. 10:30
Bár az 1-9 főt foglalkoztató hazai mikrovállalkozások több mint fele rendszeresen használja a világhálót munkája során, és közel háromötödüknek fontos az IT rendszerek szerepe az üzlet szempontjából, csak 1 százalékuk tervez informatikai berendezéseikhez kapcsolódó biztonsági fejlesztésbe fektetni az elkövetkezendő években. A legkisebb cégek 23 százaléka ugyanakkor már szükségesnek látja, hogy szakemberek segítségével biztosítsa vállalkozása informatikai rendszerének megbízható működését, derül ki a Magyar Telekom friss felméréséből*.
Míg 2011 májusában a Magyar Telekom a hazai KKV-k telefonos
ügyfélszolgálatának hatékonyságát vizsgálta**, idén augusztusban az 1-9 főt
foglalkoztató vállalkozásokat kérdezte arról, mennyire tartják fontosnak
informatikai rendszerük biztonságos működését.
A friss, reprezentatív felmérés eredményei szerint közel 200.000 kisméretű
vállalkozásnak fontos az informatikai háttér üzletük szempontjából. Ez nem
meglepő annak fényében, hogy a kutatás alapsokaságának tekintett, mintegy
350.000 1-9 főt foglalkoztató magyar cégre és egyéni vállalkozóra 580.000
asztali és hordozható számítógép jut, és rajtuk keresztül a munkavállalók
megközelítőleg háromnegyede csatlakozik a világhálóra.
A magas számítógépes és internet-penetráció ellenére a vállalkozások több
mint kétharmada nem költ érdemben informatikai rendszereinek üzemeltetésére, bár
harmaduk már felismerte a folyamatos fejlesztés szükségességét. A cégek 10
százaléka használ informatikai biztonsági megoldásokat, azonban nagy részük nem
vesz igénybe külsős segítséget, például fizetős vírusirtót, tűzfalat vagy
spamszűrést. Ez alapján elmondható, hogy a legkisebb hazai vállalkozások
informatikai rendszerükhöz fűződő viszonyát alapvető kettősség jellemzi: bár
nagy részük invesztált az infrastruktúrába, de annak fejlesztésébe, legyen szó
biztonsági programokról, szolgáltatásokról vagy az eszközök megújításáról, már
csak kevesen terveznek befektetni.
Az informatikai rendszerükhöz kapcsolódó döntések meghozatalakor az érintett
vezetők elsősorban barátaik, rokonaik és ismerőseik döntéseire támaszkodnak, 68
százalékuk bízik meg inkább bennük, mint a professzionális megoldásokban.
Ugyanakkor a vállalkozások 23 százaléka már rendszergazda vagy professzionális
informatikai cég segítségét is igénybe veszi.
A cégek informatikai rendszereikhez kapcsolódó beruházásaiktól elsősorban
hatékonyságuk növelését és költségeik csökkentését várják. A vizsgált
vállalkozások elsősorban e-mailes kapcsolattartásra használják IT rendszerüket,
a megkérdezettek fele jelölte meg ezt a lehetőséget. A cégek 10 százaléka
különböző honlapokhoz, internetes alkalmazásokhoz kapcsolódó tevékenység miatt
megy fel a világhálóra, azonban pusztán 5 százalékuk veszi igénybe a webet
internetes telefonálás vagy chatelés végett.
Az infobiztonság fontosságát a hazai mikrovállalkozások egy része már
felismerte. A korábban a nagyvállalatok privilégiumának tartott modern
megoldásoknak köszönhetően a különböző kiszervezett szolgáltatások (pl.
szerver-hosting, backup) már havidíjas alapon, tehát nagyobb befektetések nélkül
is elérhetők. Ezek segítségével a kis cégeknek nem kell napi szinten
foglalkozniuk informatikai problémáikkal.
*A hazai mikrovállalkozásokra reprezentatív kutatást 2011 augusztusában
végezte el a BellResearch kutatócég a Magyar Telekom megbízásából 1188, 1-9 főt
foglalkoztató társas- és [regisztrációs számmal rendelkező] egyéni vállalkozás
között.
**2011 májusában a Magyar Telekom és a Medián Közvélemény- és
Piackutató Intézet közös kutatása során szállodák, vendéglátóipari egységek és
privát oktatási intézmények telefonos ügyfélszolgálatát vizsgálták 180 hazai KKV
bevonásával.