Sajtóközlemények
Fenntarthatósági Sajtódíj - ismét díjazta a fenntarthatósággal foglalkozó publikációkat a Telekom
Budapest, 2014. június 6. 15:00
A kiírók a fenntarthatósággal kapcsolatos környezeti, társadalmi, gazdasági jelenségekről, kezdeményezésekről szóló hazai publikációkat és blogokat díjazták. A pályázati anyagok alátámosztották a témába vágó kutatás eredményét: ugyan különböző szempontok szerint, de mindenkit megérintenek ezek a kérdések.
A
Telekom és
a Fenntarthatósági Média Klub
immár harmadik alkalommal díjazta a fenntarthatósági
témákkal foglalkozó újságírók, szerkesztők publikációit, legyenek azok akár
személyes sorsfordítókról vagy a bolygó helyzetéről szóló történetek.
2013. októbere óta megjelent
anyagokkal lehetett pályázni „Alulnézet” kategóriában az egyéni vagy kisebb
közösségeket érintő, „Nagylátószög” kategóriában a társadalmi, környezeti,
gazdasági jelenségekről szóló, zöld innovációs és edukációs tartalmakkal, és
idén először díjazták a felelősen gondolkodók blogjait is.
A
fenntarthatósági sajtódíjra a pályázatok a két megközelítésre hasonló arányban
érkeztek. A közelképet mutató, egyéni vagy kisközösségeket érintő történetek
elsősorban a magazinokban illetve a tévécsatornák lifestyle műsoraiban kaptak
felületet, míg a nagylátószög kategóriára érkezett pályázati anyagok
megjelenése inkább a gazdasági, közéleti médiafelületeken, hírportálokon
jellemző. Évről évre gyarapodik a tematikus blogok száma, nemcsak a témában
élharcos civil szervezeti háttérrel, hanem önállóan, egy-egy elkötelezett
személy által működtetett felület formájában is.
Alulnézet kategóriában a
fogyatékkal élők életmódját naturálisan bemutató cikksorozatával nyert
Kempf Zita, a Nők Lapja
Café újságírója
, a
Nagylátószög kategóriában nyertes
Hegyeshalmi Richárd az index.hu-n publikált „Ha így megy
tovább mind beledöglünk” című írásából kapunk sokkoló státuszjeletnést a
klímaváltozásról. Mindkét kategória szerzője félmillió forint pénzdíjat kap a
Telekomtól. A háromszázezer forintot érő blog-kategóriadíjat
Hagara-Nagy Nóra nyerte
a Propolisz – nagyvárosi zöld életérzés bloggal.
A
pályázati időszak fél éve közben a kiírók egy újságírói illetve lakossági
körben végzett felméréssel bízták meg a TNS Hoffmannt. A fenntarthatósági
témákra fókuszáló felmérés egyrészt az olvasókat megérintő és megosztásra
ösztönző tartalmakat kereste, ezzel párhuzamosan pedig az újságírói attitűdről
adott képet, azaz arról, hogy a sajtó képviselői mit gondolnak a
fenntarthatóságról, mint feldolgozandó tartalomról, miről írnak szívesebben,
mely „ügyeket”, jelenségeket gondolják olvasói érdeklődés szintjén relevánsnak.
Az
eredmény szerint az újságírók többsége úgy gondolja, hogy az olvasókat nem
érdekli a fenntarthatóság, azonban rácáfol erre az olvasók számára a témakörön
belül népszerűnek számító tartalmak megosztási aránya. A feltételezett
fogyasztói érdektelenség részint talán éppen a különböző állásfoglalásoknak
köszönhető: amíg a sajtó képviselői inkább a globális dimenziók foglalkoztatják
- pl. bolygónk sorsa, fosszilis energia készletek, stb. –, addig a közönséget leginkább
a mindennapokhoz kapcsolódó problémák és megoldások érdeklik, azok a
lehetőségek, amelyek számukra közvetlenül is elérhetőek. Tény, hogy a téma
mindenkit érint és különböző aspektusokból sokakat megérint, azt még kevesen
ismerik fel, hogy az egyéni szemléletmódnak milyen szerepe van a nagyobb
léptékű változásokat illetően – ez utóbbi némileg a fenntarthatóság fogalmának
ismertségi szintjét is reprezentálja, amely a kutatások szerint a magyar
lakosság körében még mindig alig húsz százalék.
A Telekom három évvel ezelőtt nyolc médiummal (TV2, RTL Klub, AxelSpringer, Sanoma, Cemp csoport (Index.hu, blog.hu) Origo, Metropol, ClassFM) összefogva alapította meg a Fenntarthatósági Média Klubot, amely küldetéseként a fenntarthatóság szemléletének népszerűsítését fogalmazta meg.
„Mindannyian
tudjuk a választ arra a kérdésre, hogy mikor vagyunk leginkább nyitottak a
fenntarthatóságról szóló tartalmakra. Akkor, ha értem, mert itt, most, rólam és
nekem szól. Ez persze nem jelenti azt, hogy a globális kérdések kevésbé
fontosak, éppen ellenkezőleg, azonban a szemléletmód változás az egyéneknél
kezdődik. A mi küldetésünk, hogy a lehető legtöbben érezzék, hogy közük van
hozzá.” – mondta a díjátadáson
Rózsa Iván a Telekom vállalati kommunikációs igazgatója.
A Fenntarthatósági Média
Klub képviseletében
György
Bence, a TV2 program- és hírigazgatója
gratulált a nyerteseknek. „A médiának, az
újságírónak az egyénre gyakorolt hatásában van óriási szerepe, abban, hogy
mindenkit a maga nyelvén, a maga problémáinak és megoldási lehetőségeinek
megvilágításával szólítson meg. Úgy gondolom, hogy ez mindhárom nyertes anyag
esetében remekül sikerült.”
A nyertes pályázatok
Alulnézet - Kempf Zita
http://www.nlcafe.hu/ezvan/20131210/fogyatekos-emberek-szex-csaladalapitas-jogok/
http://www.nlcafe.hu/ezvan/20131218/fogyatekosok-szex-czeizel-pop/
http://www.nlcafe.hu/ezvan/20131223/fogyatekos-csaladok-szerelem/
Nagylátószög - Hegyeshalmi Richárd
http://index.hu/tudomany/2014/04/03/ha_igy_megy_tovabb_mind_beledoglunk/
Blog - Hagara Nagy Nóra