Sajtóközlemények
25 éve mobilozunk Magyarországon
Budapest, 2015. október 15. 11:00
25 évvel ezelőtt, 1990. október 15-én indult meg a kereskedelmi mobilszolgáltatás Magyarországon, azaz már negyedszázados a mobiltelefonálás hazánkban, amely első volt e téren a kelet-közép- és a délkelet-európai régióban. Kerek 25 évvel később, napjainkban pedig már a közel teljes lakossági lefedettséget biztosító, legmodernebb 4G mobilinternet-hálózaton érhetők el a legfejlettebb mobilszolgáltatások és eszközök az ezt igénylő magyar felhasználók részére. 25 év alatt a Telekom mobilügyfelei által indított hívásokban összesen legalább 90 milliárd percnyi, azaz 1,5 milliárd órányi beszélgetés zajlott le, ami összesítve több mint 171 ezer évet tenne ki, emellett közel 10 milliárd SMS került elküldésre.
Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója így nyilatkozott: „Nálunk azelőtt nem látott gyorsasággal fejlődött a mobiltávközlés a 25 évvel ezelőtti analóg hangalapú szolgáltatástól a 4G által képviselt jelenhez, amikor már a mobilinternet, az online kapcsolatok és a multimédiás tartalmak a meghatározók a mobilkommunikációban, és a szolgáltatásminőséget tekintve a magyar mobilhálózati infrastruktúra a legjobbak közé sorolható Európában. A következő 25 évben sem számítunk a fejlesztések dinamikájának lassulására, hiszen a jövő digitális gazdaságában a mobiltechnológia következő generációit a távközlési, informatikai, média- és szórakoztató piac, illetve a vezetékes és mobilhálózatok integrációja, valamint a Big Data és a hálózatba kapcsolt dolgok kommunikációja (M2M és IoT) fogja meghatározni. Köszönjük ügyfeleinknek az elmúlt 25 évet, hűségüket és bizalmukat, amit a továbbiakban is szeretnénk kiérdemelni.”
A mobilszolgáltatás megjelenésével új korszak kezdődött: a magyar telekommunikációs iparág felzárkózása Európa és a világ fejlett gazdaságaihoz. Az első hazai mobilhálózati bázisállomásokat és kapcsolóközpontot az 1988-ban felépített, ma is Budapest harmadik legmagasabb építményének számító, 154 méter magas Száva utcai távközlési adótoronyban helyezte üzembe a Magyar Telekom Csoporthoz tartozó Westel Rádiótelefon (később Westel 0660) Kft.
A 2003-ig működő 450 MHz-es (1G) analóg rendszer ügyfelei az évek során átpártoltak a minőségibb termék- és készülékválasztékkal rendelkező digitális 2G, majd a szélessávú 3G mobilhálózatot elindító szolgáltatókhoz. A felhasználói szokások átalakulását, a kedvezményes árú díjcsomagok elterjedését és egyben az ügyfelek bizalmának erősödését jól jelzi, hogy a feltöltőkártyás (pre-paid) mobilügyfelek aránya ma már nem haladja meg az 50%-ot a Telekomnál, míg egy évtizede, 2005-ben ez még több mint 70% volt.
A mobiltelefon magyarországi sikerét és általános elterjedését jól mutatja a több mint 11,5 millió mobilelőfizetés, aminek köszönhetően a hazai mobilpenetráció (a 100 lakosra jutó mobilok száma) jelenleg közel 117. A 2014-es frekvenciatender eredményekent ma már csaknem a teljes magyar lakosság részére – megfelelő díjcsomag és okos eszköz segítségével – elérhetők a legkorszerűbb 4G mobilhálózat előnyei, elsősorban a kiváló minőségű, gyors internetkapcsolat.
A Telekom 4G országos lakossági kültéri lefedettsége már 95%-os, ami a tervek szerint az év végéig gyakorlatilag teljesre, 97%-osra bővül. A Telekom az azóta eltelt egy évben 1305 új 4G bázisállomást létesített országszerte, ezzel mára több mint 2400 településen vált elérhetővé az ország első 4G mobilinternet-hálózata.
A Telekom 4G hálózatának havi adatforgalma folyamatos és stabil növekedést mutat a 2012. januári indulástól kezdve, és 2015. júliusától már tartósan és egyre nagyobb mértékben meghaladja a 3G-s adatforgalmat. A 4G növekedésének dinamizmusát jól jellemzi, hogy 3 és fél év alatt közel 750 ezerre nőtt a Telekom 4G hálózatát használók száma.
A folyamatos növekedés mellett ez évben a Telekom szélessávú mobilinternet-hálózata érte el a legjobb teszteredményeket a független nemzetközi és hazai mérések és tesztek során. Az utóbbi hónapokban három különböző, független tesztelés és mérés is bizonyította a Telekom mobilhálózatának kiválóságát. A független P3 Communications tanácsadó cég mérései alapján a hazai szolgáltatók közül Telekom 4G mobilinternet-hálózata érte el nemzetközi viszonylatban is a legjobb összesített eredményt, a „Best in Test“ minősítést a hang- és az adatszolgáltatások terén. Az Ookla Speedtest felhasználói mobilnetes mérései szerint első helyen van a Telekom 4G mobilinternet-hálózata, és az NMHH saját mérési eredményei szerint is a Telekom 4G mobilinternet érte el a legnagyobb feltöltési és letöltési sebességet, valamint a legrövidebb válaszidőt.
A Telekom – mint az utóbbi 25 évben tette – a jövőben is élen kíván járni az új mobiltechnológiák hazai bevezetésében. A következő lépcsőfokot jelentő LTE Advanced 2014-től teszthálózaton érhető el a Telekomnál. Az ötödik generációs (5G) kereskedelmi hálózatok indulása 2020-ra várható Európában.
A kiváló hálózati infrastruktúra nélkülözhetetlen a Digitális Magyarország vízió megvalósításához is, amihez a Magyar Telekom intenzív hálózatfejlesztési és edukációs programjával is hozzájárul.
A Telekom mobilszolgáltatások fontosabb mérföldkövei az utóbbi 25 évben:
1994: A GSM rendszerű digitális, 900 MHz-es, második generációs (2G) mobilszolgáltatással egyidőben elindult a mobilpiaci verseny; a Westel 900 (később Westel,
majd T-Mobile Magyarország) a 2G hálózatával lefedte az egész országot; megjelentek a kisebb méretű, zsebben is elférő mobilkészülékek.
1995: Elküldték az első magyarországi SMS-t a Westel 900 hálózatán.
2000: A Westel 900 átlépte az 1 milliós ügyfélszámot.
2001: A Westel elindította a mobilinternet és a multimédia megjelenését lehetővé tevő GPRS csomagkapcsolt adatátviteli szolgáltatást.
2002: A mobiltelefon-előfizetők száma meghaladta a vezetékes telefonvonalak számát a Telekom Csoportnál; a Westel a világon első
szolgáltatóként vezette be a szöveget, képet, hangot és videót egyaránt továbbító multimédiás üzenetküldést (MMS-t).
2003: Megszűnt a 450 MHz-es (0660-as) analóg mobilszolgáltatás, a meglevő ügyfelek előfizetését GSM-re cserélték.
2004: A T-Mobile Magyarország elindította a mobilfizetést és a vezeték nélküli internet (Wi-fi) szolgáltatást.
2005: A T-Mobile Magyarország elindította a multimédiás alkalmazásokat, a videotelefonálást, a mobiltelevíziózást és a gyors mobilinternetezést
lehetővé tevő UMTS rendszerű, harmadik generációs (3G) mobilhálózatot.
2006: A T-Mobile a 3G hálózatán elindította a mobilszélessávú nagysebességű letöltést (HSDPA), aminek hatására elkezdődött a mobilinternet-előfizetők
számának gyors növekedése.
2008: A Magyar Telekom az országban egyedüliként kínált „triple-play” (TV-internet-telefon) csomagokat vezetékes és mobilhálózaton
egyaránt, és megkezdte az okostelefonok forgalmazását.
2009: Magyarországon elsőként a Telekom tesztelte az új generációs 4G/LTE technológiát.
2012: A Telekom bevezette a kereskedelmi 4G szolgáltatást, elsőként a hazai piacon.
2014: A Telekom LTE-Advanced teszthálózatával megjelent hazánkban a mobiltechnológia következő lépcsőfoka is; a Telekom országos
lakossági 4G lefedettsége meghaladta a 78%-ot.
2015: A Telekom lakossági 4G lefedettsége az év végére a tervek szerint közel teljes, 97%-os lesz; a Telekom 4G mobilinternet-hálózata
érte el a legjobb teszteredményeket a független nemzetközi és hazai mérések és tesztek során.