A csalók telefonon is többféle átveréssel próbálkoznak, különböző valótlan indokokkal– pl. nyeremény ígéretével – megkeresik az előfizetőket, és a személyes adataik, valamint bankkártya adatok bediktálását vagy egy általuk megadott kód beírását kérik ATM-be vagy elküldését SMS-ben. A hívás több esetben magukra a mobilszolgáltatókra hivatkozva vagy a mobilszolgáltató vezetőjeként bemutatkozva történik.
Mit kezdenek az adatokkal a csalók?
A Magyarországon elszaporodott visszaélés típus során az elkövetők az adatokat kicsalva az előfizetők által önként megadott információval visszaélhetnek, mindezek mellett pedig a különféle (jellemzően nyeremény) ígéretekkel olyan „kódok” küldésére is rábírhatják az ügyfeleket, amelyek valójában egy másik ügyfél kártyájának feltöltésére adnak utasítást, ezzel kárt okozva az érintetteknek.
Mit tehetsz az átverés ellen?
A Telekom sosem kéri, hogy ATM-nél (bankautomatánál) töltsd fel a kártyád és nem telefonál hívószám kijelzése nélkül adategyeztetés miatt. Soha ne adj ki felhasználói, személyes vagy bankkártya adatot telefonon és ne töltsd fel olyan egyenleget, amelyben nem vagy biztos, hogy valóban a tiéd sem interneten, sem mobil alkalmazással, sem SMS-ben, sem pedig ATM-nél!
SMS-ben soha ne küldj bediktált számsorozatokat, ha erre kérnek – az, ha a Magyar Telekom nevében történik, minden valószínűség szerint csalási kísérlet. Telefonos megkeresésre soha ne küldj általad nem ismert számsort SMS-ben, mert könnyen lehet, hogy az adott számsorozat valójában egy másik telefonszámot és egy feltöltési összeget jelent. Ha mégis küldesz, figyelmesen olvasd el a válasz üzenetet, ugyanis ebben az esetben egy megerősítést is kér a rendszer a feltöltési szándékra vonatkozóan, és az üzenet egyértelműen tartalmazza ezt. Soha ne „okézz le” vagy válaszolj üzenetre úgy, hogy azt nem olvasod el!